ОНЛЯНДІЯ - БЕЗПЕЧНА WEB-КРАЇНА

/Files/images/vesna/onlandia.jpg В Україні 96% дітей віком від 11 до 17 років користуються Інтернетом, але більше половини не знають про те, яка небезпека чекає на них в мережі.


Сайт "Онляндія - безпечна веб - країна" пропонує батькам та вчителям поради щодо навчання дітей безпечному користуванню мережею Інтернет.

/Files/images/bezpeka_nternet/2018/SID2018_EC_Insafe_INHOPE-01-800x445.jpg

6 лютого 2018 року у світі відзначається День безпечного Інтернету під гаслом «Створюй, спілкуйся та поважай: кращий Інтернет починається з тобою» з метою залучити до дій кожного, хто відіграє свою роль у створенні кращого Інтернету для всіх, зокрема, наймолодших користувачів.

День Безпечного Інтернету відзначається на другий день другого тижня другого місяця щорічно.

Тисячі людей в усьому світі об’єднуються та беруть участь у різних заходах заради просування ідеї відповідального використання онлайн-технологій та мобільних приладів, особливо, дітьми та молоддю.

Ідея онлайн-безпеки еволюціонувала останні роки, змінюючи фокус від створення «безпечного» Інтернету до створення «кращого» Інтернету.

День безпечного Інтернету (Safe Internet Day) організовано мережами Insafe та INHOPE за підтримки Європейської комісії для просування ідеї відповідального використання онлайн-технологій та мобільних приладів, особливо, дітьми та молоддю.

В Україні також в цей день у закладах освіти, бібліотеках, дитячих та молодіжних клубах, громадських та бізнес-організаціях, в медіа та на сторінках соціальних мереж діти та дорослі обговорюють питання безпечної поведінки в Інтернеті, потенційних загроз, випадки порушення прав дитини та механізми їх захисту.

***

Про День безпечного Інтернету

День безпечного Інтернету (англ. Safer Internet Day) відзначається у другий вівторок лютого. Ідея святкування належить Єврокомісії (січень 2004 року), яка була підтримана європейськими некомерційними організаціями European SchoolNet та Insafe. Головний координатор Дня — некомерційна організація Insafe (European Safer Internet Network).

***

Програма «Oнляндія -Безпека дітей в Інтернеті»

Програму ініційовано Коаліцією за безпеку дітей в Інтернеті, яка була заснована компанією «Майкрософт Україна» в рамках програми «Партнерство в навчанні». Членами Коаліції є 27 організацій, у т.ч. влада, бізнес, НКО. Програма «Онляндія – Безпека дітей в Інтернеті» охоплює цілу низку заходів, спрямованих на навчання дітей, вчителів та батьків правилам безпечного користування Інтернетом.

Першим кроком Коаліції став запуск у квітні 2008 року веб-сайту «Oнляндія – безпечна веб-країна»(www.onlandia.org.ua). На цьому сайті представлено матеріали для дітей, їхніх батьків та вчителів: інтерактивні ігрові сценарії, короткі тести, готові плани занять, завдяки яким діти і дорослі зможуть опанувати основи безпечної роботи в Інтернеті.

Однією із найбільш важливих ініціатив Коаліцій є програма для шкіл «Онляндія – Безпека дітей в Інтернеті», у рамках якої тренери-волонтери проводять тренінги для дітей та підлітків, а також вчителів і батьків. З 2008 року більше 3 000 тренінгів відвідали 78 000 учасників. У результаті зусиль Коаліції з 2009-2010 навчального року тему безпеки в Інтернеті також внесено МОН у шкільну програму 5-12 класів.

***

РІВЕНЬ ОБІЗНАНОСТІ УКРАЇНЦІВ ЩОДО БЕЗПЕКИ ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ

З кожним новим поколінням підвищується рівень проникнення Інтернету в сім’ї. Сьогодні все більше дітей користуються Інтернетом для спілкування, пошуку інформації, ігор, завантаження мультимедійного контенту. Але з розширенням можливостей в онлайні збільшується і кількість ризиків. Що ж може трапитись у реальному житті через безтурботну віртуальну поведінку? Чи знають про це діти? А батьки? Чи усвідомлюють вони необхідність навчання не просто тому, як користуватися мережею Інтернет, а ще й тому, як уникнути небезпечних ситуацій? Чи можна віднести це до сфери компетенції шкіл?

У відповідь на ситуацію, коли українська громадськість не до кінця усвідомлює всі можливі ризики в Інтернеті, у 2008 році компанія «Майкрософт Україна» ініціювала створення Коаліції за безпеку дітей в Інтернеті. За цей час було проведено багато активностей та науково-освітньої діяльності.

У 2011 році у рамках програми Microsoft «Партнерство в навчанні» кафедрою превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО в Україні було проведено Всеукраїнське широкомасштабне дослідження «Рівень обізнаності українців щодо питань безпеки дітей в Інтернеті». Детальне дослідження вперше було проведено в Україні.Його результати наведені нижче.

Ключові результати:

З 96% дітей-користувачів Інтернету віком від 10 до 17 років 51% не знає про небезпеки в мережі.

52% дітей виходять в Інтернет передусім для спілкування у соціальних мережах, де залишають свій номер мобільного телефону (46%), домашню адресу (36%), особисті фото (51%).

44% дітей знаходяться у потенційній зоні ризику (розміщують особисту інформацію) і 24,3% вже були в ризикованих ситуаціях (ходили на зустріч з віртуальними знайомими). У віковій групі від 15 до 17 років цей показник досягає 60,3%.

72,5% дітей хочуть отримувати більше інформації про те, як убезпечити себе в Інтернеті. 77% батьків також висловили бажання більше дізнатися про безпеку Інтернету для дітей.

У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, у яких на домашньому комп’ютері є антивірус, 95% зазначили, що його установкою і налаштуванням займалася дитина.

Думку про те, що навчати дітей безпеці в Інтернеті повинні вчителі, розділяють 95% батьків і лише 13% самих вчителів.

На які ризики діти наражають себе в Інтернеті?

Серед ризиків в Інтернеті діти одразу називають найвідоміші: віруси – 39%, «дорослий» контент (маються на увазі сайти із порнографічним змістом) – 21%, Інтернет-залежність – 19% та шахрайство (мається на увазі викрадення особистої інформації і паролів, банківської інформації, шахрайство за допомогою Інтернет-магазинів та онлайн-сервісів з платними СМС) – 3,45%.

Дослідження показало: що дорослішою стає дитина, то більш безтурботно вона починає поводити себе в Інтернеті. Так, на реальну зустріч з людиною, з якою знайомі лише віртуально, вже ходили майже 12% опитаних дітей віком 10-11 років та більше ніж 60% підлітків 15-17 років . Дані про своїх батьків у мережі (місце роботи, посада) залишили 0,4 дітей віком 10-11 років та 6,5% 15-17-річних.

Найпопулярніші за відвідуваністю серед дітей ресурси в Інтернеті – соціальні мережі – містять найбільшу загрозу з точки зору доступності особистої інформації для сторонніх осіб. У соціальних мережах свій особистий номер телефону вже залишили 46% дітей 10-17 років, вказали домашню адресу – 36%, розмістили особисті фотографії – 51%.

При цьому показово, що від загальної кількості бажаючих отримати більше інформації про ризики в Інтернеті (72,5% респондентів-дітей) більшість – 89% хоче знати більше саме про захист у соціальних мережах.

Що думають батьки про безпеку дітей в Інтернеті?

Рівень користування Інтернетом серед батьків нижчий ніж серед дітей і становить 70,6%. У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, які підтвердили, що у них на домашньому комп’ютері встановлено антивірус, 95% вказали, що його установкою та налаштуванням займалась дитина.

На думку батьків, можливість викрасти дитину, використовуючи Інтернет, більш ніж реальні – так вважають 76% опитаних. Але при цьому 73% батьків вважають, що вони знають про небезпеку в Інтернеті, і що саме їхня дитина також захищена у мережі, тобто знає про ризики і може їх уникнути.

81% батьків підтвердили, що використовують вдома батьківський контроль. 56% з цього числа мали на увазі не програмне забезпечення, а саме психологічний контроль з боку батьків: питають, які сайти відвідують, чи є проблема у мережі та інше. Насправді «батьківський контроль» – це програмний продукт, який дозволяє значно убезпечити перебування дитини у мережі Інтернет.

Про те, що їхні діти користуються Інтернетом в Інтернет-кафе та у школі, батьки, виходячи з дослідження, не підозрюють. Місцями виходу в Інтернет вони назвали дім (69%) та дім друзів (30%). Але при цьому більше 16% дітей (у віковій групі 10-11 років цей показник досягає 30%) періодично виходять в мережу з Інтернет-кафе.

Також 81% батьків, які впевнені у безпеці своєї дитини в Інтернеті, вважають (часто помилково), що їхня дитина повідомить їх про заплановану зустріч з віртуальним знайомим (але 75% дітей, що проводили такі зустрічі, приховують цю інформацію від батьків).

97% батьків впевнені у необхідності навчати дітей безпеці в Інтернеті в рамках шкільної програми, у той же час 72% покладають цю відповідальність і на себе.

Чи готові вчителі навчати дітей питанням безпеки у мережі Інтернет?

Серед вчителів рівень користування Інтернетом вищий, ніж серед батьків – 83%. Про свої знання з приводу небезпек у мережі завили 85% вчителів і 27% дійсно з ними знайомі. При цьому 68% вважають, що тема безпеки у мережі – чергова реклама антивірусного програмного забезпечення.

Учителі – найбільш обізнана аудиторія дослідження. Серед ризиків у мережі вчителі називають шахрайство – 48,8%, віруси – 21,3%, прояви насильства над дітьми (мається на увазі як психологічне насильство під час перегляду певних матеріалів, так і реальне насильство внаслідок активності в Інтернеті) – 20,7%. При цьому, незважаючи на обізнаність, 68,3% вчителів вважають, що питання небезпеки в Інтернеті більше рекламується виробниками антивірусного ПЗ, ніж реально існує.

Як один із методів підвищення рівня безпеки у мережі 93% опитаних вчителів пропонують обмежити перебування дітей онлайн, при цьому 55,5% зразу ж вказують на те, що це буде не результативно.

96% вчителів погоджуються, що дітей треба вчити основам безпеки у мережі. Але при цьому тільки 13% з них впевнені, що цим повинна займатися школа, і 56% — делегують цей обов’язок батькам. 78% думають, що бесіди з дітьми у школі на тему безпеки в Інтернеті будуть дуже корисними. Але 65% впевнені у тому, що проводити їх повинні спеціалісти, а не вчителі даної школи (як варіант, вчителі, запрошені з іншої школи).

До 7 років

Гарні звички удітей виробляються вже під час перших відвідуваннь Інтернету. Аоскільки діти дошкільного віку намагаються дотримуватись встановлених батьками правил, тоценелише впливає наїхвиховання, айсприяє розвитку користувацьких навичок.

Діти віком до7років незавжди можуть розуміти розміщену вІнтернеті інформацію, зокрема відрізняти корисну інформацію від некорисної, наприклад, фактичний вміст від реклами. Батьки повинні допомагати своїм дітям знаходити підходящий матеріал. Діти часто небачать різниці між використанням Інтернету або ігор тастворенням малюнків накомп'ютері.

Батькам потрібно встановити правила використання комп'ютера дітьми віком до7років.

  • Час, проведений закомп'ютером, має бути обмеженим, щоб нешкодити здоров’ю.
  • Комп'ютер має стояти укімнаті, якою користуються всі члени сім’ї,наприклад увітальні. Бажано, щоб біля дошкільнят під час використання ними Інтернету знаходився хтось іздорослих.
  • Доступ дітей дошкільного віку доІнтернету повинен бути обмеженим знайомими сайтами, щозаздалегідь визначені батьками. Більш досвідчені діти можуть шукати знайомі сайти задопомогою меню «Вибране» увеб-браузері.
  • Найбезпечнішим рішенням єстворення для дитини персонального операційного середовища, дедоступ доІнтернету обмежено лише визначеними сайтами.

Від 7 до 9років

Діти молодшого шкільного віку використовують Інтернет нелише вдома, айудрузів таушколі. Батьки мають виробити відповідні правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми. Діти віком від 7до9років вже можуть розуміти побачене. Однак вони невміють користуватися матеріалом, який пропонує Інтернет, зокрема матеріалом (зображеннями, текстами або звуками), який невідповідає їхнім віковим особливостям. Розповіді про цетапояснення різних речей, зякими діти можуть зіштовхнутися вІнтернеті, допоможуть їмстати відповідальними іспроможними працювати самостійно ібезпечно вонлайні. Щоб допомогти своїм дітям, батьки можуть поділитися власними думками тадосвідом щодо використання Інтернету.

Діти увіці від 7до9років щепотребують нагляду таконтролю збоку батьків під час використання Інтернету. Батькам потрібно виробити правила щодо використання Інтернету їхніми дітьми, апотім коригувати їхуміру дорослішання дітей.

  • Вдома використовувати Інтернет варто все щеуприсутності батьків. Цегарантує, щовони будуть поруч здітьми убудь-якій проблемній ситуації.
  • Якщо комп'ютер стоїть узагальній кімнаті, використання Інтернету стає частиною повсякденного життя сім’ї.
  • Дитина може щенебути спроможною самостійно визначити надійність веб-сайту, тому вона повинна завжди звертатися задозволом батьків, перш ніж розмістити особисту інформацію вІнтернеті.
  • Чат-кімнати таінші види публічного онлайнового спілкування можуть бути все щенепідходящими для дитини. Адреса електронної пошти, використовувана уцьому віці, має бути спільною сімейною адресою електронної пошти.
  • Створення облікового запису для дитини зобмеженими користувацькими правами допомагає їйнавчитися використовувати комп'ютер самостійно.
  • Програми фільтрування також можуть запобігти доступу донепідходящих сайтів, але батьки все щеповинні контролювати дітей під час користування ними Інтернетом.

Від 10 до 12років

Школярі, можливо, вже знають, яквикористовувати Інтернет урізних цілях. Батьки можуть підтримати свою дитину, ознайомившись ізсайтами, якими користуються їхні діти відома, дізнатися про їхнє хобі або інші інтереси, пов’язані змережею. Дорослі можуть також використовувати Інтернет для планування певних подій, які стосуються всієї сім’ї.Цедає змогу батькам ідітям обговорювати сайти, які єнадійними ізаслуговують надовіру, атакож деможна знайти достовірну таякісну інформацію. Щоб дізнатися, якперевірити веб-сайт, скористайтеся порадами, щомістяться заадресоюhttp://www.demos-internet.ru/services.ssl.description.html.

Діти увіці від 10до12років все щепотребують контролю збоку батьків, атакож мають дотримуватись правил використання Інтернету. Однак деякі діти можуть порушувати правила йуникати нагляду батьків, якщо вони вважатимуть, щоїхзанадто обмежують або незадовольняють їхні потреби.

  • Батьки мають домовитись іздітьми про те,щоїмдозволено робити вІнтернеті, ащо- ні.Приклади: відповідальність відправника повідомлення,завантаження файлівіавторські права, встановлення програм.
  • Узгодьте здітьми, яку особисту інформацію вони можуть розміщувати вІнтернеті, атакож розкажіть їмпро ризики, пов'язані зрозкриттям такої інформації.
  • Діти вже зацікавлені увикористанні чатів або IRC, тому батьки повинні розповідати їмпро безпечне спілкування, атакож слідкувати затим, якїхня дитина спілкується вонлайні.
  • Багато дітей єцікавими ідопитливими, тому батьки такім дітям особливо мають наголосити напотребі безпечного йобережного використання Інтернету.
  • Необхідно регулярно оновлювати засоби безпеки комп’ютера.

Від 13 до 15років

Для дітей уцьому віці Інтернет стає частиною їхнього життя. Вони знайомляться зновими людьми іпроводять чимало часу вонлайні, шукають необхідну інформацію, яка має відношення доїхньої шкільної роботи або відповідає їхнім інтересам. Завдяки більш високому рівню грамотності цевідкриває багато можливостей використання Інтернету. Іноді батькам важко дізнатися про те,щороблять їхні діти вонлайні. Уцьому віці діти також йдуть наризик івипробовують свої можливості— технічні обмеження ізаборони можуть небути ефективним шляхом підвищення безпеки вонлайні.

13-15-річнідіти можуть тримати усекреті те,щовони роблять вІнтернеті, особливо якщо батьки раніше нецікавилися, якїхня дитина використовує мережу. Тому важливим євідкрите спілкування ізацікавленість батьків утому, щоробить дитина вІнтернеті.

Діти увіці від 13до15років, якіраніше, повинні дотримуватися встановлених правил використання Інтернету.

  • Деякі підлітки все щенеможуть оцінювати деякі речі йпотребують поради дорослої людини, наприклад, утаких питаннях, якрозміщення особистих даних вонлайні.
  • Питання етики івідповідальність користувача Інтернету єбільш важливими темами для розмови. Наприклад, незаконні завантаження, етикет умережі таавторські права. Діти мають нести відповідальність зате,щовони публікують вонлайні, включаючи їхню особисту інформацію або інформацію, яка може бути незаконною.
  • Батьки повинні проявляти до«онлайнових друзів» дитини інтерес. Також їмварто знати, хто талюдина, зякою їхня дитина познайомилася вонлайні тазбирається зустрітися.
  • Батькам слід уникати занадто емоційних реакцій, навіть якщо вони дізнаються про те,щотрапилося щось «неприємне», коли їхня дитина була вонлайні. Батьки все щеможуть скеровувати дитину довідповідного вмісту. Наприклад, існують гарні доступні онлайнові ресурси про сексуальність таздоров'я,призначені для молодіжної аудиторії. Молодь має бути упевнена втому, щовони можуть поговорити збатьками про будь-що, щопримушує їхпочувати себе незручно вонлайні.

/Files/images/vesna/7.02-12.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 527